HTF
Bachelor Toegepast Filosoof | Onderwijs | Vrije Studierichting
Nieuw: Premaster Toegepast Filosoof
Docenten

Mevr. H. Achterbosch, MSc, MA
Hannah Achterbosch studeerde zowel af in de sociale wetenschappen (specialisatie culturele diversiteit in
Westerse samenlevingen, richting sociologie, UU) als in de sociale en politieke filosofie (UvA). Daarvoor
ronde zij een bachelor filosofie en sociologie af aan de universiteit Groningen met een extra verdieping in
Gender en Development Studies. Naast haar studie was Achterbosch altijd geïnteresseerd in journalistiek en schreef voor verschillende universiteitsbladen. Hannah liep als student stage bij Filosofie Magazine, waar ze momenteel wederom werkzaam is, nu als redacteur.
Westerse samenlevingen, richting sociologie, UU) als in de sociale en politieke filosofie (UvA). Daarvoor
ronde zij een bachelor filosofie en sociologie af aan de universiteit Groningen met een extra verdieping in
Gender en Development Studies. Naast haar studie was Achterbosch altijd geïnteresseerd in journalistiek en schreef voor verschillende universiteitsbladen. Hannah liep als student stage bij Filosofie Magazine, waar ze momenteel wederom werkzaam is, nu als redacteur.

Dr. F. van den Berg
Info volgt

Dhr. C.A.F. Bos, BA (coördinator Propedeuse)
Charly Bos (1989) studeert filosofie (UvA) en Humanistiek (UvH) en houdt zich daarbinnen met name bezig met het snijvlak tussen ethiek, religie en metafysica, met bijzondere aandacht voor ontwikkelingspsychologisch en pedagogisch gedachtegoed. Hij houdt zich daarnaast bezig met cultuurfilosofie, de geschiedenis van de filosofie en de filosofische opname van concepten als het antropoceen, globalisering en klimaatverandering. Naast zijn studie assisteert hij met veel plezier in het onderwijs door het begeleiden van werkgroepen en in het onderzoeksconsortium SIMAGINE. Momenteel houdt hij zich bezig met de twee scripties ter afronding van zijn masters. Bij de HTF Hogeschool voor Toegepaste Filosofie is hij werkzaam als studiebegeleider en docent-assistent, o.a. bij de module Taalfilosofie en Metaforen. Vanaf sep. 2021 is Charly eveneens eerstejaarscoödinator bij de HTF.

Mevr. J. van Boven, MA
Info volgt

Mw. R. Buls, BE
Renate Buls rondde in 2016 de lerarenopleiding Maatschappijleer af en doorloopt momenteel de premasters Filosofie en Onderwijskunde. Sinds vijf jaar werkt ze in het nieuwkomers onderwijs. Hier geef t z lessen Burgerschap aan jongeren tussen de 12-18 die weinig tot geen Nederlands spreken. Daarnaast is ze bezig met het ontwikkelen van lesmateriaal voor deze doelgroep. Verder is Renate betrokken bij het netwerk Burgerschap van de VO-Raad. Namens het nieuwkomersonderwijs neemt ze deel aan de klankbordgroep van ProDemos. In 2019 heeft Renate de Hermen J. Jacobsprijs gewonnen. Dit is een prestigieuze onderwijsprijs die eens in de vier jaar wordt uitgereikt voor het beste idee voor een minderheidsgroep in het onderwijs. Renate is bij de HTF Hogeschool voor Toegepaste Filosofie werkzaam binnen de vakgroep Onderwijs.

Drs. E. van Dalen
Ellen van Dalen (1970) is antropoloog en journalist. Tijdens haar bachelor en master heeft ze meerdere keuzevakken filosofie gevolgd. Ellen heeft decennialange ervaring als journalist en antropoloog in het buitenland en op het Mediapark Hilversum en is nu freelance samensteller/researcher bij de afdeling Vernieuwing van het Instituut voor Beeld en Geluid/COMM. Ellen wordt veel gevraagd voor sessies op het gebied van creatief denken op redacties en geeft zelf ook trainingen Creatief Denken, samen met een compagnon. Bij de HTF is Ellen is docent binnen de afstudeerrichting Toegepaste Filosofie, aandachtsgebied Media. Haar focus is studenten op het gebied van schrijven, denken en ondernemen een creatieve mindset te laten ontwikkelen waarmee ze zich (i.c.m. hun filosofische kennis) kunnen gaan onderscheiden van hun toekomstige collega’s in de media- en culturele sector.

Prof. dr. L.J.C.M. Dohmen (lector Bildung en Persoonsvorming)
Joep Dohmen (1949) studeerde wijsbegeerte in Utrecht en Leuven. In 1994 promoveerde hij cum laude op het boek Nietzsche over de menselijke natuur. Van 1996 tot 2014 was hij hoogleraar wijsgerige en praktijkgerichte ethiek bij de Universiteit voor Humanistiek. Hij is medeoprichter van Filosofie Magazine en was van 1992 tot 1998 adjunct-hoofdredacteur van dit magazine. Dohmen is vooral bekend vanwege zijn publicaties over Nietzsche en levenskunst. In 2008 schreef hij het essay voor de maand van de filosofie: 'Het leven als kunstwerk'. Sinds 2014 is hij verbonden aan het Centrum voor Humanistische Vorming, als lector Bildung en Levenskunst. Dohmen is bij de HTF Hogeschool voor Toegepaste Filosofie docent Levenskunst en Retorica en Narrativiteit. Joep is mede-ontwikkelaar van de (Pre)master Toegepaste Filosofie. Tevens is hij voorzitter van het Kenniscentrum Bildung en Persoonsvorming bij de HTF Hogeschool voor Toegepaste Filosofie en lector Bildung.

Dhr. D. Doodkorte, MA
Daniel Doodkorte (1985) studeerde Wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in de interdisciplinaire studie van wetenschap, technologie en samenleving en studeerde af op een filosofisch analyse van de moderne organisatiewetenschap. Tijdens zijn studententijd was hij onder andere lid van de Centrale Studentenraad, redacteur van het interdisciplinaire tijdschrift Blind en nam hij deel aan de BKB Academie. Daarna was hij directeur van Stichting Filosofie Oost-West, een kennisnetwerk op het gebied van westerse en niet-westerse denktradities. Op het moment werkt hij als organisatiefilosoof met studenten en professionals. Daarnaast is hij organisatiefilosoof bij de Gemeente Den Haag. Bij de HTF werkt Daniel als docent binnen de Bachelor- en (Pre)master Toegepaste Filosofie.

Dhr. J. Eikelenboom, MEd
Johan Eikelenboom studeerde Sociaal Pedagogische Hulpverlening en deed werkervaring op als sociotherapeut in de forensische jeugdpsychiatrie en als pedagogisch medewerker in de jeugdzorg. Johan haalde zijn eerstegraads lesbevoegdheid tijdens de masteropleiding leraar humanistisch vormingsonderwijs en levensbeschouwing. Johan volgde tevens de training Persoonlijk Leiderschap (PL), de beroepsopleiding tot Eclectic Coach en de training Communicatie en Sociale Gedragsstijlen (CSG). Johan werkte jarenlang fulltime als hogeschooldocent bij de opleiding pedagogiek en werkt daar sinds 2019 parttime i.c.m. coachingsactiviteiten van o.a. studenten. Bij de HTF is Johan docent binnen de vakgroep Onderwijs.

Dr. S.J. Geelhoed
Sandra Geelhoed (1969) studeerde Sociologie aan de Universiteit Utrecht. In 2007 promoveerde Sandra aan de Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Sandra is gespecialiseerd in narratief onderzoek en werkt vanuit een actor benadering aan thema’s op het grensvlak tussen cultuur en politiek.
Sandra geeft les in de Master Community Development en minor Media en Cultuur aan de Hogeschool Utrecht. Als senior-onderzoeker werkt zij binnen het Horizon 2020 project COSIE aan het gebruik van storytelling en community reporting methoden om de lijn arbeid en inclusie te bestuderen en vorm te geven. Verder is zij een van de aanjagers van het Kennis Netwerk Narratief Verantwoorden in het Sociale domein. Momenteel is Sandra bestuurslid bij de Stichting Vredeswetenschappen en heeft zij zitting in het International Advisory Board van het tijdschrift Cross Sections. Ook heeft zij een eigen bedrijf Yellow Hat Jack, voor sociale en culturele projecten. Bij de HTF Hogeschool voor Toegepaste Filosofie is Sandra docent Onderzoekskunde binnen de Bachelor- en (Pre)master.
Sandra geeft les in de Master Community Development en minor Media en Cultuur aan de Hogeschool Utrecht. Als senior-onderzoeker werkt zij binnen het Horizon 2020 project COSIE aan het gebruik van storytelling en community reporting methoden om de lijn arbeid en inclusie te bestuderen en vorm te geven. Verder is zij een van de aanjagers van het Kennis Netwerk Narratief Verantwoorden in het Sociale domein. Momenteel is Sandra bestuurslid bij de Stichting Vredeswetenschappen en heeft zij zitting in het International Advisory Board van het tijdschrift Cross Sections. Ook heeft zij een eigen bedrijf Yellow Hat Jack, voor sociale en culturele projecten. Bij de HTF Hogeschool voor Toegepaste Filosofie is Sandra docent Onderzoekskunde binnen de Bachelor- en (Pre)master.

Dhr. L. M. Heuts, MA
Leon Heuts (1969) studeerde filosofie en journalistiek en was jarenlang hoofdredacteur van Filosofie Magazine waar hij o.a. het platform filosofie.nl ontwikkelde. Ook organiseerde Leon Thinking Planet – een filosofisch event over diversiteit. Vanwege zijn innovatieve digitale aanpak en ondernemerschap werd Leon in 2016 genomineerd tot hoofdredacteur van het jaar. Het boek 'De Filosofie Twittercanon' haalde in 2012 de shortlist van beste filosofieboek van het jaar. Leon schrijft essays en artikelen voor onder meer NRC Handelsblad, de Volkskrant en Trouw. Leon is hoofdredacteur van NEMO-Kennislink. Daarnaast werkt hij aan een platform voor humanities en technologie – The Human Story.
Voor het lectoraat doet Leon onderzoek voor het project 'Smart Thorn Digital Side' – in samenwerking met Fontys Hogeschool ICT. Het doel is om de rol in kaart te brengen die journalistiek speelt in een data-gedreven samenleving. Welke waarden moeten in zo’n samenleving worden beschermd of ontwikkeld, en hoe draagt een journalist daar aan bij? Bij de HTF is Leon docent binnen de afstudeerrichting Toegepaste Filosofie, aandachtsveld Media.
Voor het lectoraat doet Leon onderzoek voor het project 'Smart Thorn Digital Side' – in samenwerking met Fontys Hogeschool ICT. Het doel is om de rol in kaart te brengen die journalistiek speelt in een data-gedreven samenleving. Welke waarden moeten in zo’n samenleving worden beschermd of ontwikkeld, en hoe draagt een journalist daar aan bij? Bij de HTF is Leon docent binnen de afstudeerrichting Toegepaste Filosofie, aandachtsveld Media.

Mevr. P. Hilbrink, MA
Paulien heeft Wijsbegeerte aan de UvA gestudeerd is leerkracht in het basisonderwijs. Ze filosofeert met kinderen, jongeren, ouders en senioren en deed de Beroepsopleiding Filosoferen met Kinderen en Jongeren op de ISVW. Sinds 2018 is zij actief bestuurslid van het platform voor kinderfilosofie, Centrum Kinderfilosofie Nederland.

Mevr. I. Ivkovic, MA (coördinator Bachelor Toegepaste Filosofie, BA)
Ivana Ivkovic (1974) studeerde filosofie in Tilburg en werkte aan de Katholieke Universiteit Brussel en de Universiteit van Tilburg. In 2009 was ze visiting scholar aan The New School for Social Research te New York. Momenteel bereidt ze een dissertatie voor op gebied van politieke filosofie. Haar academische werkzaamheden heeft ze altijd gecombineerd met een breed scala aan publieke activiteiten. In 2011 heeft ze haar publieksactiviteiten gebundeld in een eigen bureau, NoWishfulThinking. De ‘missie’ van dit bureau is om filosofie in te zetten om de hedendaagse maatschappelijke en politieke ontwikkelingen te duiden. Bij de HTF werkt Ivana vanaf sep. 2021 als coördinator van de Bachelor Toegepaste Filosofie en docent Politieke en Sociale Filosofie.

Dr. P.A.M. Kessels
Jos Kessels (1948) studeerde rechten en filosofie en werkte aanvankelijk als musicus, journalist en filosofiedocent. Hij schreef een proefschrift over kennistheorie en filosofieonderwijs en specialiseerde zich in de theorie en praktijk van het socratisch gesprek. Sinds 25 jaar leidt Kessels gesprekken en trainingen met managers en bestuurders in verschillende sectoren van de samenleving: gezondheidszorg, overheid, politie, onderwijs, banken. Hij werkt vanuit bureau Eidoskoop, dat zich toelegt op onderzoek en ontwikkeling van ideeën. Kessels publiceerde bij Boom onder meer Geluk en wijsheid voor beginners (zesde druk 2012), Vrije ruimte (vijfde druk 2013), Spelen met ideeën (2012) en Scholing van de geest (2014). Bij de HTF is Jos adviseur bij de ontwikkeling van de (Pre)master Toegepaste Filosofie en docent Filosofische Vaardigheden.

Dhr. R.L. Kielstra, MA
Remmelt Kielstra (1983) studeerde filosofie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. In 2015 behaalde hij zijn eerstegraads lesbevoegdheid aan de Universiteit van Amsterdam. In het voortgezet onderwijs doceert hij filosofie, big history en wetenschapsoriëntatie. In 2012 werkte hij bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, waar hij voor de website van de KB, denker op het scherm, schreef over de Nederlandse filosoof Siger van Brabant. Remmelt werkt op het Ir. Lely Lyceum (voormalig SG Reigersbos). Bij de HTF is Remmelt docent Politieke Filosofie, Filosofische vaardigheden en docent binnen de afstudeerrichting Onderwijs. Daarnaast is Remmelt alg. lid van de examencommissie.

Prof. dr. A. Klamer
Arjo Klamer (1953) studeerde econometrie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is hoogleraar Economie van Kunst en Cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Arjo was tevens Wethouder Sociale Zaken en Participatie in Hilversum. Na het behalen van zijn doctorsgraad heeft hij gedoceerd aan Wellesley College en George Washington University in de VS. In 1984 kreeg zijn boek Conversations with Economists wereldwijd veel aandacht. Het boek Speaking of Economics gaat verder in op de fundamentele verschillen in zienswijzen binnen de economische wetenschap. Klamer publiceerde in 2016 Doing the Right Thing. In dit boek wordt een op waarden gebaseerde benadering binnen de economie geformuleerd, die leidt tot een herinterpretatie van concepten als rijkdom en armoede. Bij de HTF is Arjo Klamer docent binnen de Bachelor en (Pre)master Toegepaste Filosofie, aandachtsveld Economie & Duurzaamheid.

Dr. M.J.R. Leegsma
Mark Leegsma (Rotterdam, 1980) heeft heel wat leerscholen doorlopen, formele en informele: van de universiteit, waar hij psychologie en filosofie studeerde en doceerde, via de Amsterdamse horeca en de Internationale School voor Wijsbegeerte, tot een filosofisch promotie-onderzoek naar 'catastrofaal denken'. Mark zoekt net zo graag duistere afgronden en ruige rafelranden op als hij dubbelzinnigheden en paradoxen blootlegt. Want juist waar het denken vast lijkt te lopen, begint het pas echt. Mark geeft bij de HTF de module Logica en Beslistheorie.

Mw. E.S. Pallandt, MA (coördinator Bachelor Onderwijs, BE)
Eva Pallandt (1982) studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze behaalde daar in 2009 ook een eerstegraads onderwijsbevoegdheid. Sindsdien staat ze met veel plezier voor de klas en begeleidt extra activiteiten voor leerlingen zoals de debatclub en filosofieolympiade. Later volgde ze aan de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement de opleiding middenmanagement. Ze werkt op het Stedelijk Gymnasium Schiedam en op het Nova College in Haarlem. Eva zit in de redactie van de Spinoza, het blad van de Vereniging voor Filosofiedocenten in het Voortgezet Onderwijs. Bij de HTF geeft ze het vak Filosofische Vaardigheden, Vakdidactiek en is ze werkzaam als voorzitter van de examencommissie en coördinator van de afstudeerrichting Onderwijs.

Ir. W. Schoonen
Willem Schoonen (1958) studeerde Milieuhygiëne aan de Landbouwuniversiteit in Wageningen. Vanaf 1985 werkte hij in verschillende functies voor dagblad Trouw, o.m. als redacteur wetenschap, chef Verdieping en chef economie. Van 2007 tot 2014 was hij hoofdredacteur van deze krant. Eind jaren 80 was hij docent wetenschapsjournalistiek aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Schoonen is momenteel lid van de beroepsveldcommissie van de opleiding journalistiek Windesheim, voorzitter het curatorium PDOJ (postdoc journalistiek) van de Erasmus Universiteit en voorzitter van de VU Vereniging. Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan, o.m. in dagblad Trouw, Desiderius (Erasmus Universiteit), PT Aktueel, Technisch Weekblad en Hypothese (NWO). In 2018 kwam zijn boek 'Een klok weet niet hoe laat het is' uit, over de grenzen van de wetenschap. Bij de HTF is Willem docent binnen de Bachelor Toegepaste Filosofie, aandachtsveld Media.

Drs. M.A. Slagter (oprichter en alg. directeur)
Martin Slagter (1953) studeerde Nederlands en filosofie en is als docent Nederlands, journalistiek en filosofie verbonden geweest aan verschillende scholen en opleidingen, waaronder MBO-Utrecht (Nederlands, Journalistiek & Media), Hogeschool Utrecht (HBO Recht), de Hogeschool voor Geesteswetenschappen Utrecht (Journalistiek & Media, Ethiek) en het Instituut voor Filosofie. Hij is parttime werkzaam als tekstschrijver en eindredacteur en schrijft met enige regelmaat opiniërende artikelen in de Volkskrant, NRC en Trouw. Hij is auteur van de veelgebruikte filosofiemethode Leren Filosoferen. Martin Slagter is de oprichter en alg. directeur van de HTF en is hier tevens werkzaam als docent Schriftelijke Taalvaardigheid en Taalfilosofie en Metaforen.

Drs. S. Slagter (coördinator Premaster Toegepaste Filosofie)
Sjoerd Slagter (1947) studeerde biologie en filosofie. Van 2006 tot 2013 was hij voorzitter van de VO-raad, de koepelorganisatie van het voortgezet onderwijs. Eerder was hij voorzitter van het College van Bestuur van Stichting Scholengroep Christelijk Onderwijs Zwolle/Kampen/Dronten, voorzitter van de centrale directie van het Agnieten College en voorzitter van de directieraad van ASA-Amersfoort. Momenteel is hij o.m. voorzitter van de Raad van Toezicht van de Stichting Kinderopvang Humanitas en lid van de Raad van Toezicht van het Nederlands Instituut voor Master en Educatie. Hij is mede-auteur van de veelgebruikte filosofiemethode Leren Filosoferen. Bij de HTF coördineert Sjoerd tot sep. 2021 de afstudeerrichting Bestuur, Economie & Duurzaamheid en vanaf sep. 2021 de (Pre)master Toegepaste Filosofie. Daarnaast is Sjoerd docent en geeft hij trainingen Professionaliteit & Persoonsvorming (PEP) bij de HTF. Sjoerd is tevens participant binnen het Kenniscentrum Bildung en Persoonsvorming.

Drs. M. Slob
Marjan Slob (1964) studeerde wijsbegeerte in Utrecht en deed de opleiding Postdoctorale Journalistiek in Rotterdam. Sinds die tijd is zij zelfstandig essayist en moderator, met een onderbreking in loondienst als hoofdredacteur van het publiekstijdschrift Humanist. Marjan heeft verschillende boeken op haar naam staan, waarvan 'Hersenbeest' in 2017 de Socratesbeker won voor het meest prikkelende filosofieboek. In 2021 werd haar boek 'De lege hemel - Over Eenzaamheid' eveneens genomineerd. Marjan is geïnteresseerd in de manier waarop kennis in het publieke en politieke domein komt, en richt zich op de ideeën, verwachtingen en rolopvattingen die daarbij in het spel zijn. Zelf heeft ze met deze materie ervaring opgedaan in haar werk voor onder meer het Rathenau Instituut, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, de Onderzoeksraad voor Veiligheid, het Planbureau voor de Leefomgeving en verschillende ministeries. Daarnaast geeft Marjan workshops Socratisch Schrijven en is zij columnist voor het opiniekatern van de Volkskrant. Bij de HTF verzorgt Marjan de module Wijsgerige Antropologie en colleges op het gebied van Beleid en Bestuur binnen de Bachelor- en (Pre)master Toegepaste Filosofie.

Dhr. P. Teule, MA (directeur Onderwijs)
Paul Teule (1981) studeerde economie en filosofie (UvA) is sinds 2011 aan de UvA verbonden als docent politieke economie. In 2016 publiceerde hij het boek Vrijheid voor gevorderden (Boom) en werkt momenteel aan een boek over de verhouding tussen economie en milieu (promotieonderzoek). Hij is redacteur van TPEdigitaal en (acquirerend) redacteur van De Nederlandse Boekengids, lid van van het Economenpanel van BNR Nieuwsradio en, tot 2020, speler van het Filosofisch Elftal van Trouw. Bij de HTF doceert Paul de modules Inleiding Duurzaamheid, Duurzaamheid en Rechtvaardigheid, Duurzaamheidsethiek en Wijsgerige Ethiek. Tevens vervult Paul vanaf sep. 2021 de rol van directeur Onderwijs bij de HTF.

Drs. N. Verweij
Niske Verweij (1959) studeerde Sociale Pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft zich gespecialiseerd in de Mentaliteitenleer van prof. Dr. P.C. van der Griend. In dit kader heeft zij toegepast onderzoek gedaan en gepubliceerd in diverse vakbladen. Bij de Internationale School voor Wijsbegeerte in Leusden heeft zij in 2015 de beroepsopleiding tot Filosofisch Practicus afgerond. Zij werkte als docent/onderzoeker voor het Instituut voor Ecologische Pedagogiek van de Hogeschool Utrecht. Bij de HTF geeft Niske de modules Groepsdynamica, Algemene Pedagogiek en Werken aan Vrijheid (gebaseerd op Angst voor vrijheid van Erich Fromm en de Mentaliteitenleer van Pieter van de Griend) binnen de afstudeerrichting Onderwijs. Niske is tevens voorzitter van de examencommissie.

Mevr. M.J. Vonder, MA
Marianne Vonder studeerde Filosofie en Educatie aan de RUG Groningen. Marianne werkte als docent Filosofie bij o.a. NSG Groenewoud Nijmegen, Reggesteyn Nijverdal & Rijssen, OSG Sevenwolden Heerenveen en werkt momenteel bij het Stad & Esch Lyceum
Ze is 'kartrekker'van de werkgroep Burgerschap, werkgroep onderwijsvernieuwing en is LIO vakcoach. Daarnaast is Marianne ontwikkelteamlid Burgerschap – Curriculum.nu (Curriculumherziening in opdracht van het ministerie OC&W). Marianne is bij de HTF docent binnen de vakgroep Onderwijs.
Ze is 'kartrekker'van de werkgroep Burgerschap, werkgroep onderwijsvernieuwing en is LIO vakcoach. Daarnaast is Marianne ontwikkelteamlid Burgerschap – Curriculum.nu (Curriculumherziening in opdracht van het ministerie OC&W). Marianne is bij de HTF docent binnen de vakgroep Onderwijs.